Blog

S pojmom SEO sa už určite stretli všetci, ktorí sa aspoň trochu točia okolo internetových stránok a možno aj tí, ktorí práve nepatria medzi odborníkov. Možno, že vás budú presviedčať, že práve tieto 3 zázračné písmena vás bezpodmienečne dostanú na vrchol internetových vyhľadávačov, resp. na prvé priečky vo vyhľadávaní Google. Samozrejme ako vždy, aj teraz je v tom veľký kus pravdy. Ale určite treba spomenúť aj to, že SEO je beh na dlhú trať, nie šprint.  

 

Čo je vlastne to SEO?

SEO (Search Engine Optimization), často prekladané ako optimalizácia webových stránok pre internetové vyhľadávače je súhrn odporúčaní, metód a postupov ako dostať vašu stránku čo najvyššie vo výsledkoch vyhľadávania. Vďaka tomu môžete zviditeľniť svojhu internetovú stránku vo vyhľadávačoch pri zadávaní kľúčového slova.  

Ako fungujú internetové vyhľadávače?

Dovolím si tvrdiť, že v dnešnej dobe väčšina používateľov internetu využíva a možno aj pozná len jeden vyhľadávač, a to GOOGLE. V minulosti to tak ale nebolo a aj dnes ešte existujú alternatívy pre vyhľadávanie (BING, YAHOO alebo aj náš ZOZNAM). Všetky vyhľadávače používajú tzv. INDEX, čo je v podstate zoznam všetkých internetových stránok. V čase keď užívateľ zadá určité kľúčové slovo alebo frázu na vyhľadanie, prehliadač pomocou robota prechádza všetky stránky a na základe rôznych faktorov zoradí stránky vo vyhľadávaní.  

 

Oplatí sa investícia do SEO?

Pokiaľ je váš business zameraný na odvetvie, ktoré má veľkú konkurenciu a teda aj kľúčové slová, ktoré ho charakterizujú sú vyhľadávané a môžu vám priniesť veľa zákazníkov, tak určite áno. Pokiaľ už teraz máte slušnú návštevnosť, ktorú by ste chceli ešte zvýšiť, tak určite áno. Pokiaľ chcete ísť s dobou a chcete byť viditeľný tam, kde sa dnes pohybuje väčšina vašich klientov, tak určite áno.  

Mňa ale klienti na internete nájdu!

Toto je veľmi častý argument ľudí, prečo nepotrebujú SEO. Áno nájdu vás, ale len klienti, ktorí vás poznajú a idú priamo na váš web alebo vyhľadávajú priamo názov vašej spoločnosti. Ak už nepotrebujete nových klientov GRATULUJEM, ste za vodou. V prípade, že hľadáte stále nových klientov uvedomte si, že potenciálni klienti vyhľadávajú na internete kľúčové slová, ktoré charakterizujú váš business. Ta ako vy, tak aj vaša konkurencia používa na weboch tieto kľúčové slová, a preto je dôležité byť čo najvyššie vo vyhľadávaní. To znamená byť na prvej stráne výsledkov. Veľmi malé percento ľudí hľadá aj na druhej strane a na tretiu sa väčšina ani nedostane. Optimalizácia v sebe nesie veľmi veľa postupov a odporúčaní, ako sa dostať čo najvyššie vo výsledkoch vyhľadávania, ale o tom až niekedy neskôr.  

V prípade, že máte záujem o konzultáciu ohľadom optimalizácie vašej stránky pre vyhľadávače neváhajte nás kontaktovať.

Drupal je jeden z najpopulárnejších systémov na správu obsahu s otvoreným kódom. Každý tridsiaty web na svete vrátene spoločností ako Lufthansa, NASA, GRAMMYs alebo univerzity v Stanforde využíva práve Drupal. Tak ako to už pri rôznych systémoch býva s príchodom nových verzii končí podpora tých starších. Majitelia webov postavených na systéme Drupal 7 alebo Drupal 8 by už pomaly mali začať premýšľať nad migráciou na novú verziu Drupal 9, keďže podpora pre tieto verzie bude dostupná len do novembra 2021. Nová verzia Drupal 9 prichádza so špičkovými funkciami a vylepšeniami, ktoré developeri a užívatelia určite ocenia.  

Drupal 9

Aké sú prednosti nového Drupalu a prečo by ste čo najskôr mali migrovať na novú verziu?  

  • Zjednodušenie nástrojov na tvorbu — nový spôsob úpravy rozloženia webu, správa médií prostredníctvom systému WYSIWYG a zjednodušené nástroje na moderovanie obsahu robia z nového Drupalu oveľa jednoduchší systém pre používateľov ako kedykoľvek predtým
  • Neustále inovácie — systém ako taký neustále napreduje a vyvíja sa, nové nástroje a funkčnosti sú neustále pridávané a aj preto je Drupal momentálne na technologickom vrchole
  • Jednoduchá aktualizácia — vývojári Drupalu sa zaviazali, že toto bude najjednoduchšia aktualizácia posledného desaťročia, preto by ste sa nemali obávať žiadnych veľkých prestavieb projekto
  • Nezabúdajte na zálohu

Pred každou väčšou zmenou si nezabudnite urobiť zálohu tej aktuálnej pre prípad, že niečo nebude fungovať. So zálohou si dokážete obnoviť poslednú verziu webu do pár minút a budete mať vždy istotu, že Váš web nebude dlhšie mimo prevádzky.

 

 

Základný postup pre migráciu na Drupal 9

  1. Základným krokom je príprava webhostingu, tak aby zodpovedal kritériám nového Drupalu 9
  2. Následne by ste mali zabezpečiť aktualizáciu svojej verzie minimálne na Drupal 8x alebo 8.9.x (ak ešte nie je v tejto verzii)
  3. Po aktualizácii jadra na posledné dostupné verzie Drupalu 8 je potrebné sa presvedčiť, že všetky moduly, ktoré používate sú kompatibilné s Drupal 9
  4. Teraz na rad prichádza prispôsobenie vlastného kódu, tak aby bol kompatibilný s Drupal 9
  5. Ak ste si istý, že ste všetky predchádzajúce kroky zvládli je čas aktualizovať jadro systému na Drupal 9
  6. Nakoniec spustite update.php

Pred samotnou aktualizáciou je ideálne nainštalovať a spustiť modul Upgrade Status, ktorý Vám pomôže s tým, čo je potrebné zmeniť na Vašej starej verzii Drupalu pred migráciou.  

V prípade, že máte záujem o konzultáciu ohľadom aktualizácie Vášho systému Drupal neváhajte nás kontaktovať.

Pokiaľ chcete svoj web neustále zlepšovať a rozvíjať, prípadne máte so svojou stránku aj marketingové plány meranie a vyhodnocovanie návštevnosti by mal byť absolútny základ. Bez presných štatistík bude veľmi zložité vyhodnotiť, ktoré súčasti webu treba upraviť, prípadne do nich marketingovo investovať.  

Najrozšírenejším a zároveň najdostupnejším spôsobom na meranie návštevnosti je momentálne určite nástroj spoločnosti GOOGLE menom GOOGLE ANALYTICS. Na jeho využívanie je potrebná registrácia vašej domény a následne nasadenie kódu Google Analytics do zdrojového kódu vašej stránky. Základným a zároveň prvým krokom, ktorý veľa užívateľov podceňuje je nastavenie cieľa. Ten by mal závisieť na tom, čo od stránky očakávate. Či je to návšteva podstránky s kontaktmi, predaj produktov alebo odoslanie určitého formulára pre získanie kontaktu. V ďalších krokoch môžete sledovať čas, ktorý návštevníci strávili na vašich stránkach a na základe toho zistiť, čo treba vylepšiť, prípadne čo ich zaujíma najviac. S trochou znalostí nastavenie Google Analytics pre menšie weby zvládnete aj sami bez potreby platiť za tieto služby. Ak však rozbiehate väčší projekt, s ktorým máte plány do budúcnosti odporúčame osloviť odborníkov, ktorí už majú určité skúsenosti.  

Dôležitý nástroj pre marketing

Pre ONLINE marketing je veľmi dôležité určiť čo najpresnejšie vašu cieľovú skupinu a na ňu následne zacieliť vaše kampane. A práve toto GOOGLE ANALYTICS dokáže. Zistí o vašich návštevníkoch všetky dostupné informácie, napr. či preferujú mobilné verzie vášho webu, či sú to prevažne muži alebo ženy alebo v akom čase máte najviac návštevníkov. Ak sa nevenujete čisto lokálnemu biznisu je určite zaujímavé aj odkiaľ pochádzajú alebo v akom veku sa pohybujú. Všetky tieto informácie môžete následne využiť na vylepšenie svojho webu alebo presnejšie zacielenie reklamy, čím ušetríte náklady za reklamu na ľudí, ktorí nepatria do vašej cieľovej skupiny. Veľmi zaujímavé je určite aj zistiť odkiaľ k vám návštevníci prichádzajú. Či ide o cielenú reklamu, či vám funguje linkbuilding alebo vás priamo hľadajú vo vyhľadávačoch.

 

 

 

Hlavné výhody GOOGLE ANALYTICS

  • Návštevnosť webu
  • Čo zaujíma vašich návštevníkov
  • Ako sa správajú na vašom webe
  • Zdroje odkiaľ prichádzajú
  • Demografické údaje (pohlavie, vek, atď.)
  • Či používajú mobil alebo PC pri prezeraní

 

V prípade, že máte záujem o konzultáciu ohľadom merania a vyhodnocovania návštevnosti neváhajte nás kontaktovať.

Internetová adresa je už tak všeobecne zaužívaný pojem, že sa nad tým asi nikto nezastavuje. Zamysleli ste sa ale niekedy nad tým, prečo majú adresy podobu akú majú? Dnes sa konkrétne pozrieme na rozdelenie domén, ktoré sa momentálne využívajú.  

 

Ako delíme domény?

Domény rozdeľujeme spravidla na tri rôzne úrovne. Jednotlivé úrovne sú oddelené bodkou.

Doména  prvej úrovne

Doména 1. úrovne v angličtine Top-Level Domain, skrátene TLD. Tato doména je umiestnená na konci resp. za poslednou bodkou adresy. TLD domény ďalej rozdeľujeme na dva typy:  Geografické – ccTLD,  Generické – gTLD  

Geografické ccTLD Tieto domény sú prideľované jednotlivým štátom. Ich koncovky majú vždy podobu skratky toho ktorého štátu, napríklad pre Slovensko .SK alebo pre Rakúsko .AT .

Generické gTLD Tento druh domén si môže zaregistrovať každý, keďže ide o všeobecné domény, ktoré nemajú spojitosť so žiadnou krajinou (.com, .net, .biz atď.) . V poslednej dobe už je možné zaregistrovať aj nové domény, ktoré presnejšie vystihujú vaše podnikanie, napr. .coffee, .film, .party, .online, atď.  

 

 

Doména druhej úrovne

Doména 2.úrovne sa skladá z unikátnych znakov, ktoré sa nachádzajú za národnou či generickou doménou. Pre túto doménu je možné použiť len znaky anglickej klávesnice a maximálny počet znakov je 63. Aj tu ale existujú výnimky, ktoré môže obsahovať špeciálne znaky. Využívajú skratku IDN (Internationalized Domain Names) a celý princíp spočíva v tom, že špeciálne znaky sa na pozadí prevádzajú na skupinu bežných znakov. Pre používateľa to nič neznamená, keďže v konečnom dôsledku on vidí v URL adrese špeciálne znaky. Tento systém je pomerne nový a slúži najmä pre krajiny, ktoré majú odlišné písma ako su tie štandardné.

Doména  tretej úrovne

Tiež označovaná ako subdoména. Je to v podstate rozšírenie domény 2.úrovne. Na to aby ju užívateľ mohol používať musí byť držiteľom domény 2.úrovne. Za tento typ sa na rozdiel od domény 2.úrovne už neúčtujú žiadne poplatky.  

V prípade, že máte záujem o konzultáciu ohľadom Vašej budúcej domény neváhajte nás kontaktovať.

Od 28.mája 2018-teho roku začala na Slovensku platiť povinnosť v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov a zákon č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Čo to znemená pre vlastníkov web stránok a e-shopov?  

Odpoveď je jednoduchá, ak používate na svojej stránke súbory cookies, ktoré sú schopné ukladať osobné údaje o používateľovi webovej stránky máte povinnosť informovať o tom návštevníka svojho webu.  

Čo sú súbory cookies?

Súbory cookies sú malé textové súbory, ktoré sú uložené do počítača alebo iného inteligentného zariadenia počas návštevy konkrétneho webu. Vďaka týmto súborom si webová lokalita pamätá určité údaje o návštevníkovi určitý čas (napr. prihlasovacie meno, email, telefón, atď.). Tieto následne používateľ nemusí vypĺňať pri ďalšej návšteve vďaka súborom cookies.   Cookies majú zabezpečovať väčšie pohodlie pri návšteve webstránok a šetriť tak čas používateľovi. Okrem toho, ale majú tieto malé súbory aj iné dôležité funkcie. Sú zodpovedné napríklad za to, že nákupný košík v e-shope si pamätá váš nákup.  

COOKIES vs. GDPR

Ako to teda je so zbieraním osobných údajov prostredníctvom cookies? Všetky súbory cookies, ktoré slúžia na identifikáciu konkrétneho zariadenia alebo používateľa sa podľa GDPR považujú za osobné údaje. V podstate ide o to, že niektoré súbory cookies sú zároveň aj online identifikátory. Vďaka ním môže majiteľ webu zistiť napr. totožnosť návštevníka webovej stránky. Majiteľ webu tak môže zistiť, ako sa konkrétny používateľ správa. Prevádzkovateľ tým padom zhromažďuje cookies, resp. osobné údaje o konkrétnej osobe.  

Rozdelenie súborov cookies

Nie všetky typy cookies majú schopnosť identifikovať používateľa webovej stránky, teda nie všetky cookies sú automaticky identifikátormi. Cookies nemajú určené presné druhy, ale väčšinou ich delíme na:  

  • Nevyhnutné cookies – ktoré sú potrebné na správne fungovanie web stránky. Ak ich zakážete, funkcionalita webu môže byť narušená a nemusí správne fungovať.

 

  • Reklamné cookies – tieto sa používajú presnejšie cielenie reklamného obsahu.

 

  • Cookies tretích strán - Webové stránky sú prepojené aj na iné webové služby napr. sociálne siete. Cookies tretích strán sú napr. nástroje na meranie návštevnosti cez systémy Google Analytics alebo tlačidlá na zdieľanie či lajkovanie obsahu na sociálnych sieťach ako napr. na Facebook, Twitter či Linkedin. Pre využitie týchto služieb sa načitajú kódy tretích strán, ktoré pre plnú funkčnosť môžu vyžadovať ukladanie cookies. Toto spôsobuje prijatie cookies od stránok tretích strán. Weby alebo e-shopy nemajú väčšinou možnosť ovplyvniť ukladanie týchto cookies tretích strán.

 


    

Akú povinnosť má majiteľ webovej stránky?

Prevádzkovateľ webu musí jednoznačne sformulovať prečo a ako spracúva osobné údaje prostredníctvom cookies. Účelov spracovania môže byť niekoľko, napr. štatistický či marketingový.  

Súhlas so spracúvaním osobných údajov

Na spracovanie osobných údajov prostredníctvom cookies stačí prevádzkovateľovi webu súhlas návštevníka so spracúvaním na jeden alebo viacero konkrétnych účelov. Je to momentálne najpoužívanejší právny základ na spracovanie cookies. Okrem toho je možné spracovať osobné údaje napr. ak je to nevyhnutné na plnenie zmluvy medzi návštevníkom a prevádzkovateľom.  

Potrebujem súhlas návštevníka?

Záleží to samozrejme od konkrétnej stránky, ale pre 90 % webov je to dnes povinnosť. Či už váš web používa len cookies nevyhnutné pre fungovanie, kde máte len oznamovaciu povinnosť alebo používate marketingové cookies, kde potrebujete súhlas užívateľa, netreba zabúdať na to, že za nesplnenie informačnej povinnosti môže byť podľa zákona o ochrane osobných údajov udelená sankcia až do výšky 20 000 000 €.  

V prípade, že máte záujem o konzultáciu ohľadom spracovania osobných údajov na vašich weboch neváhajte nás kontaktovať.

Responzivita pri weboch je dnes už celkom známy pojem, resp. responzívny web design má zaručiť len jednu vec, a to aby sa web zobrazoval správne na všetkých možných zariadeniach s rôznymi veľkosťami displeja. Tento prístup je pomerne mladý, stačí si uvedomiť odkedy sa rozšírili mobily medzi verejnosťou, a to pritom ešte nič neznamenalo, keďže prístup na internet bol veľmi drahý a rýchlosť pripojenia biedna.  

S postupom času sa mobilné telefóny vyvíjali a začali pribúdať aj iné zariadenia schopné pripojiť sa na sieť. Zlepšovali sa aj rôzne prehliadače, ktoré najprv zobrazovali stránky v pôvodnej verzii s tým, že veľkosť bola prispôsobená veľkosti displeja. Užívateľ si pohybom prstou zväčšoval a zmenšoval stránku na mobile, aby vedel stlačiť potrebný button. Online pamätníci určite vedia o čom píšem.  

Desktop first

Tento postup sa používal od začiatku. Vývojári navrhovali weby len pre veľké displeje a rozhranie pre mobilné telefóny sa navrhovalo až dodatočne, keď už bol design pre veľké displeje navrhnutý. V podstate sa len upravil už existujúci design, tak aby sa správne zobrazoval aj na iných zariadeniach s menším displejom. V tých časoch to bolo povedzme dostatočné riešenie, keďže podiel užívateľov pripájajúcich sa na web cez malé zariadenia bol o dosť menší.  

 

 

 

Zmena myslenia

Prvá veľká zmena prišla niekedy okolo roku 2008, kedy pán menom Wroblewski začal rázne presadzovať názor „Mobile first“, čo bola reakcia na dovtedy používané postupy. Len pre zaujímavosť prvý Iphone prišiel na trh len dva roky predtým. Definitívnu bodku za prístupom Desktop first dal rok 2016. Prvýkrát v histórii bol počet vyhľadávaní na mobilných zariadeniach vyšší ako počet vyhľadávaní na klasických počítačoch. Toto donútilo zamyslieť sa aj vývojárov, a v neposlednom rade aj klientov pri tvorbe stránok.

 

Mobile first

Luke Wroblewski (2008): "Dizajnéri, navrhujte najprv pre mobily." Od tej doby sa začal do popredia dostávať spôsob navrhovania užívateľského rozhrania známy ako „Mobile first“. Tento prikladá väčšiu dôležitosť zobrazovania obsahu na mobilných zariadeniach ako na klasických počítačoch. Menší displej automaticky znamená menej priestoru pre zobrazovanie obsahu. Do popredia sa teda dostáva dôležitosť. Designeri potrebujú zamerať pozornosť návštevníkov na to najdôležitejšie, ale dodržať pritom všetky kritéria na funkčnosť, estetiku a prehľadnosť webu. Toto riešenie samozrejme nie je len o menších zariadeniach, súčasne sa navrhuje aj verzia pre veľké displeje, ale dôraz sa kladie na tie menšie.  

 

Zlatá stredná cesta

Ideálna cesta nikdy neexistuje, ale v tomto prípade je to asi prienik dvoch zaužívaných spôsobov tvorby web stránok. Osobne si myslím, že nie je možné uprednostňovať zobrazovanie na takých či onakých zariadeniach. Záleží samozrejme aj na štatistikách, akí návštevníci chodia na môj web, ale ideálne je poskytnúť pohodlie a komfort všetkým, ktorí si dané stránky prezerajú. Nezáleží či na mobile, tablete alebo desktope.  

V prípade, že máte záujem o konzultáciu ohľadom zobrazovania Vášho webu na rôznych zariadeniach neváhajte nás kontaktovať.

Ak sa pohybujete na internete častejšie určite ste už museli aspoň raz odpovedať na otázku či ste robot alebo vypočítať jednoduchý matematický príklad keď ste chceli odoslať určitý formulár alebo sa prihlásiť na nejakú stránku. Tento bezpečnostný mechanizmus má zabrániť zneužitiu online služieb na internete. Či už ide o založenie bezplatnej e-mailovej adresy alebo prihlásenie sa na určitú stránku tento jednoduchý test má overiť, že skutočne ide o človeka a nie len o software.  

CAPTCHA

CAPTCHA (Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart) je systém, ktorý má rozoznať či používateľ je skutočne ľudská bytosť alebo automatizovaný stroj. Britský matematik Alan Turing navrhol test, na základe ktorého by sa dalo rozhodnúť, či inteligenčné schopnosti počítača dosiahli úroveň človeka. V našom prípade ide o jednoduchý test, s ktorým by človek nemal mať problém, ale počítač áno. Väčšinou ide o prepísanie obrázku, vypočítanie úlohy či rozpoznanie rôznych tvarov. Až kým nepríde k úspešnému vyriešeniu úlohy predpokladá sa, že ide o počítač.   CAPTCHA má veľa foriem, ale medzi tie najbežnejšie určite patria tieto:

  • Rozpoznávanie obrázkov – obrázok môže byť značne zdeformovaný, aby bolo pre počítač ťažšie ho identifikovať
  • Rozpoznávanie zvukov – tento typ bol vyvinutý ako doplnok k obrázkovej CAPTCHE, keďže tá bola ťažšie rozpoznateľná pre zrakovo postihnutých používateľov
  • Logické úlohy – odpovede na jednoduché otázky, napr. matematický príklad
  • Textová forma – opisovanie zdeformovaného textu

 

reCAPTCHA

V priebehu roku 2009 niekto prišiel s nápadom využiť CAPTCHU aj na iný prospech, a tak vznikla reCAPTCHA. Tá má slúžiť na plnenie úloh, ktoré sú verejne prospešné a počítače majú s nimi problém. A tak vznikol projekt na prepis „nerozpoznateľných“ slov do textovej podoby. Systém OCR nedokáže rozpoznať pri digitalizácii všetky slová, a práve tieto sa ponúknu užívateľom ako CAPTCHA. Následne návštevník dostane ponuku dvoch slov pričom jedno je rozpoznané a druhé je nesprávne. Sú zobrazené v náhodnom poradí. Predpoklad je, že ak človek odpovedal správne na rozpoznané slovo, tak rozpoznal správne aj doposiaľ neznáme slovo. Pri určitom množstve správnych odpovedí sa následne neznáme slovo označí ako rozpoznané a už sa ďalej nepoužíva ako nerozpoznané.  

GOOGLE reCAPTCHA

V roku 2009 Google oznámil, že kupuje projekt reCaptcha a plánuje ho využiť pre svoje stránky a projekty.

Google reCaptcha v1

Klasická verzia, vychádzala z opisovania nečitateľných slov, číslic apod. ktoré boli používateľovi ponúkané.   

 

 

Google reCaptcha v2

Google prišiel s inováciou, ktorá spríjemnila ľuďom overovanie. Stačilo kliknúť na checkbox - Nie som robot a žiadne opisovanie nebolo potrebné. Systém dokázal identifikovať človeka na základe jeho správania a pohybov myši na stránke. Skript, ktorý bežal na pozadí monitoroval a vyhodnocoval toto správanie od kedy používateľ navštívil stránku.   

 

 

Google reCaptcha v2 - Invisible

Špeciálna forma, ktorá nezobrazuje žiadny button ani text, ktorý je nutné opísať. Ak bol človek prihlásený vo svojom Google účte, formulár sa odoslal bez akýchkoľvek otázok. V opačnom prípade sa zobrazila hádanka, ktorú bolo nutné vyriešiť pre overeni

 

 

Google reCaptcha v3

Najnovšia verzia ochrany, ktorá beží už len na pozadí stránky a na základe správania sa používateľa vyhodnotí systém či ide o človeka alebo o robota. Ak ide o robota, systém mu nedovolí odoslať požiadavku, v druhom prípade je to bez akýchkoľvek iných podmienok a nutností. 

 

 

V prípade, že máte záujem o konzultáciu ohľadom využitia systému Google reCaptcha neváhajte nás kontaktovať.

Či už ste majiteľom internetovej stránky či e-shopu alebo len pravidelným návštevníkom určite ste si všimli, že niektoré stránky majú pri názve svojej domény malý zamknutý zámoček. Asi už len málokto nevie, že ide o zabezpečenie stránky. Veľmi jednoducho povedané o zabezpečenie komunikácie, ktorá prebieha medzi stránkou a návštevníkom. O čo vôbec ide?  

Každý z nás už určite aspoň raz nakupoval na ľubovoľnom e-shope, kde vkladal svoje osobné údaje, potrebné na správne dokončenie objednávky. Aby sa tieto citlivé údaje nedostali do nesprávnych rúk mali by byť zabezpečené certifikátmi SSL/TLS, ktoré zabezpečujú šifrovaný prenos dát prostredníctvom protokolu HTTPS (Hyper Text Transfer Protocol Secure).  

Čo je to vlastne ten SSL / TLS certifikát?

Ako už bolo povedané SSL/TLS je bezpečnostný certifikát a dnes jedna z najviac využívaných možností ako zabezpečiť dátový prenos na internete. Tieto certifikáty šifrujú spojenie medzi internetovým prehliadačom , ktorý používateľ práve využíva a serverom, kde dochádza k výmene citlivých dát. Okrem toho samozrejme kontrolujú aj pravosť servera, s ktorým práve komunikujeme. Tú je možné overiť rozkliknutím zamknutého zámku.  

Typy certifikátov

Existuje viacero druhov zabezpečenia a záleží len od konkrétnych potrieb vlastníkov webov/e-shopov. Od základného zabezpečenia tzv. DV (Domain Validation) certifikátmi, ktoré postačuje pre informačné web stránky, cez Wildcard certifikáty, ktoré zabezpečia aj všetky subdomény až po Multidomain certifikáty pre viacero rôznych domén. Vyššiu úroveň tvoria OV (Organization Validation) certifikáty, ktoré ponúkajú kompletnú identifikáciu spoločnosti, čo výrazne zvyšuje dôveryhodnosť firmy a jej stránky. Väčšinou sú odporúčané pre spoločnosti, pri ktorých je dôležité zdôrazniť dôveryhodnosť a bezpečnosť. Najčastejšie sa využívajú pri komerčných projektoch, napr. e-shopy, rezervačné systémy a firemné weby alebo pre verejné projekty. Do najdôveryhodnejšej kategórie patria EV certifikáty (Extended Validation) vďaka rozšírenému overeniu. V internetových prehliadačoch ich je možno rozoznať vďaka zobrazeniu výrazného zeleného pruhu s názvom organizácie.  

Aké informácie by mal obsahovať platný bezpečnostný certifikát?

Najzakladanejšia informácia, ktorú by mal obsahovať každý bezpečnostný certifikát je údaj o tom, kto ho vydal. Najčastejšie sa tento údaj označuje ako CA (certificate authority alebo certification authority). Túto autoritu predstavuje organizácia, ktorá by mala v návštevníkovi vzbudzovať dôveru. Okrem tohto údaju by malo byť v bezpečnostnom certifikáte uvedené sériové číslo, expiračný dátum (zvyčajne 1-3 roky), verejný kľúč majiteľa či digitálny podpis CA. Samozrejme nájdete tu aj bezpečnostné údaje ako úroveň či spôsob šifrovania, ktorý certifikát používa.

 

 

 

Potrebujem bezpečnostný certifikát na webe?

Ak chcete chrániť informácie, ktoré prúdia medzi vašou stranou a návštevníkom určite ANO. Aj ten najzakladanejší certifikát zabezpečí vášmu webu zabezpečenú komunikáciu a bezpečný prenos citlivých dát s jeho návštevníkmi. Certifikáty by mal používať každý kto, zhromažďuje dôverné údaje návštevníkov (osobné dáta, heslá, čísla kreditných kariet, atď.). Nejde pritom len o e-shopy, kde je bezpečnosť už v podstate nutnosť, ale aj stránky, ktoré akokoľvek komunikujú s návštevníkmi.  

V prípade, že máte záujem o konzultáciu ohľadom zabezpečenia komunikácie na vašich weboch neváhajte nás kontaktovať.

Redakčný systém alebo aj CMS (Content Managment System) je označenie pre systém na správu webovej stránky. V jednoduchosti povedané ide o aplikáciu pre tvorbu a správu obsahu webových stránok alebo e-shopov bez nutnosti programovania. Tieto systémy skutočne umožňujú pre svojich používateľov tieto funkcie, ale aj tu sú samozrejme určité obmedzenia.  

Ako vlastne CMS funguje?

Väčšina redakčných systémov pozostáva zo svojho jadra (stiahnete bezplatne z internetu), na ktoré sú naviazané rôzne moduly, ktoré majú rôznu funkcionalitu a dovoľujú používateľom meniť a vylepšovať obsah svojich webov. To znamená aj to, že ak nemáte predstavu ako by mal váš web vyzerať je tu možnosť si stiahnuť alebo kúpiť predpripravenú šablónu, ktorá obsahuje rôzne moduly a ktorá je plne funkčná. Šablónu si užívateľ upraví bez nutnosti programovania ale väčšinou len v tej podobe, v ktorej bola pripravená programátorom. A to sú presne tie obmedzenia. Ak sa chcete od konkurencie odlíšiť a vykonať výraznejšie zmeny, budete musieť vyhľadať pomoc webdevelopera.  

Aké sú výhody CMS-ka?

Určite najväčšou výhodou redakčného systému je to, že nemusíte ovládať žiadny programovací jazyk, a aj tak si dokážete poskladať a spravovať vlastnú web stránku. S určitými obmedzeniami, ale dokážete. Nepochybne dôležitým faktorom je aj nízka alebo nulová cena. To platí samozrejme len vtedy, keď si vystačíte s bezplatnými šablónami a modulmi, ktorých funkcionalita je skoro vždy obmedzená. Pýtate sa prečo? Odpoveď je jednoduchá, preto, aby mohli existovať aj PRO verzie týchto modulov a šablón, za ktoré si už ale zaplatíte. 

 

 

Typy CMS systémov

Ak začnete rozmýšľať nad využitím redakčného systému pre svoj web určite sa stretnete s rôznymi názormi, ktorý je najlepší a prečo. Systémov je veľa, ale určite by sa dali rozdeliť na 2 základné skupiny. Tú prvú tvoria Open source redakčné systémy, ktoré je možné bezplatne stiahnuť na internete, a ktorých zdrojový kód je voľne prístupný aj pre ostatných. Programátorom to umožňuje študovať zdrojový kód a prípadne ho upravovať, vylepšovať podľa svojich / klientových potrieb. Druhú skupinu tvoria CMS systémy, ktoré sú tvorené na mieru a presne podľa potrieb klienta.   Redakčných systémov je naozaj strašne veľa a každému vyhovuje niečo iné, ale medzi momentálne asi najpoužívanejšie CMS systémy určite môžeme zaradiť:  

 

V prípade, že máte záujem o konzultáciu ohľadom redakčného systému neváhajte nás kontaktovať.